Project update #2 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Esther Gier - WaarBenJij.nu Project update #2 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Esther Gier - WaarBenJij.nu

Project update #2

Blijf op de hoogte en volg Esther

04 Maart 2020 | Oeganda, Kampala

Beste vrienden en kennissen,

Allereerst sorry, ik heb erg mijn best gedaan, maar om meer reisverslagen te schrijven deze afgelopen maand is me niet gelukt.. Als ik dan terugdenk wat ik allemaal heb gedaan is het ook best wel wat; ik heb een oegandese kookcursus gevolgd, waar ik leerde op een traditionele manier te koken, eerst gingen we naar een marktje om daar alle producten in te slaan en vervolgens aan de slag om het te gaan bereiden. Maar gewoon nog wel de dag ervoor uitgeweest dus dat was een kort nachtje.. Die dag erna naar een kerkdienst geweest wat vergelijkbaar is met een evangelische kerk in Nederland, maar net nog iets uitbundiger. Het weekend daarna 3 dagen naar Lake Bonyonyi wat in het zuid- westen ligt en waar ik verbleef op een eilandje. Ik was daar met 3 andere meiden en het was daar zo prachtig en zo ontzettend rustig! En dat weekend daarop heb ik op zijn Nederlands carnaval gevierd! Ja dat hadden jullie niet verwacht hè? (ik ook niet eerlijk gezegd haha). De organisatoren van het feest waren ook Nederlands en uit Limburg dus je snapt het wel. Natuurlijk moest je ook verkleed gaan, hoe gekker hoe beter. Die dag ben ik op pad gegaan voor iets leuk met een van mijn kamergenoten en we hadden we een leuk masker gescoord. Alleen ‘s avonds had ik er alweer spijt van.. Het was moeilijk ademen door zo’n masker en heel heet. Maar voor de rest was het een heerlijk feestje met verrassend veel locals!

Ik heb ook een leuk nieuwtje om met jullie te delen; ik ben er nog een project erbij gaan doen! Ik merkte dat de de uitdaging op mijn project minder werd en toen ben ik ga nadenken wat ik eraan kon doen. Toen zag een super leuk project voorbijkomen en dacht ik dat wil ik erbij doen! Het is ook heel leuk om nog meer van de cultuur te ontdekken doormiddel van meer vrijwilligerswerk.
Het project is een dierenasiel, wat ook het enige dierenasiel van heel Oeganda is! Erg bizar en als je ook ziet hoeveel dieren er zitten.. is dat erg schrijnend. Maar tegelijk hebben die beestjes wel een kans, ze hebben een huisje worden verzorgd en krijgen eten. Het zijn honden en katten, waaronder vooral veel volwassen dieren. Er zijn ook puppies en kittens die zo ontzettend schattig zijn! Mijn taken zijn; liefde geven aan de katten en honden door met ze te knuffelen (laat ik daar nou net goed in zijn :p) en verder de volwassen honden uitlaten, ze wassen en ze extra aandacht geven. Alle beestjes die binnenkomen zijn ergens gevonden op straat, sommigen zijn daardoor schuw of agressief. Maar de medewerkers proberen het vertrouwen weer terug te winnen bij ze, heel voorzichtig stapje voor stapje. Ik ben nu al helemaal verkocht aan al die lieverds! Je kunt me de hele dag bij de puppies neerzetten, wat ben ik daar verliefd op! Heerlijk hoe speels ze ook zijn en hoe graag ze je aandacht willen.
Ik ga nu 2 middagen bij het dierenasiel vrijwilligerswerk doen en de rest ga ik nog gewoon naar mijn eigen project.

Op mijn project heb ik het verder nog steeds naar mijn zin. De kinderen blijven mij elke dag weer verrassen met hun heerlijke uitspattingen, maar ook met hun oneindige liefde. Ik kan me nu al niet voorstellen hoe ik straks afscheid van ze moet nemen.. Maar daar denk ik nog even niet aan!
Ik ben pasgeleden ook nog naar het schooltje geweest van mijn project, die zit in Mpigi een halfuurtje van Kampala vandaan. Dat was erg leuk om te zien al die enthousiaste kinderen die op je af kwamen. Het schooltje was in verschillende groepen verdeeld van de baby groep naar de middel groep en de ouderen groep. Ik mocht bij elke klas kijken en in de pauze lekker met ze spelen. Ik vond het ontzettend leuk om gezien te hebben! De echte Oegandese schoolsetting.

Op mij project is er iets veranderd, mijn projectmaatje Esmee is namelijk begin deze week weggegaan, na 2 maanden op mijn project te zijn geweest. Wat is dat ontzettend snel gegaan! En wat raar dat na nu 4 maanden er niemand meer op mijn project meer is.. Maar tegelijkertijd ben ik erg dankbaar dat ik in mijn eerste periode altijd iemand had om mijn ervaringen, frustraties en ideeën mee te delen. En ja dat worden vanaf nu mijn andere huisgenoten ;) Ik weet ook zeker dat deze laatste periode waarin ik alles ga afsluiten niet anders dan leuk wordt! Er zijn ook nog veel leuke dingen in het vooruitzicht; zoals een voetbalwedstrijd van de Afcon (African championship of Nations) en nog een tripje weg plannen, uitgaan en noem maar op! Ik vermaak me hier dus nog wel even! En aftellen doe ik nog niet aan, want vanaf nu is het nog precies 54 dagen, 1286 uur, 77.158 minuten en 4.629.472 seconden ;)

  • 05 Maart 2020 - 22:15

    Charlotte:

    Wat leuk dat je nu ook vrijwilligers werk doet bij een dierenasiel. Egt super schattig die puppy's!! De tijd gaat snel. Geniet er nog maar van!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 22 Okt. 2019
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 2828

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2019 - 30 November -0001

Vrijwilligerswerk

Landen bezocht: