Dag 9+ 10 craftmarket en zwembad - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Esther Gier - WaarBenJij.nu Dag 9+ 10 craftmarket en zwembad - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Esther Gier - WaarBenJij.nu

Dag 9+ 10 craftmarket en zwembad

Blijf op de hoogte en volg Esther

03 November 2019 | Oeganda, Kampala

Yeeh weekend! Tijd voor relaxen en leuke dingen doen! Hoewel ik deze ochtend kan uitslapen, lukt het mij niet. Het is 7 uur en ik ben klaarwakker en wat ik ook doe ik val niet meer in slaap. Dus na een tijd besluit ik er maar uit te gaan en te gaan ontbijten. Daar vind ik meer mensen die ook al opgestaan zijn. 


Vandaag staat de craftmarket op de planning! De craftmarket is een souvenirmarktje waar allerlei typische afrikaanse spulletjes te koop zijn. Na het ontbijt vertrek ik samen met Joska. Het is niet ver weg, ongeveer een kwartiertje met de boda. Eenmaal bij aankomst zien we allerlei spulletjes die uitgestald zijn. We hebben nog geen voet verzet of we worden al naar hun tentjes gelokt  “Be welcome my friend” en een ander verderop roept; “Come and have a look!” We kijken elkaar aan en kiezen maar het eerste winkeltje. Ik word meteen overspoelt door zoveel spulletjes, je kunt het zo gek niet bedenken! De verkoopster ziet meteen waar mijn oog opgevallen is; namelijk de kleding. Ze pakt meteen een paar kledingstukken en vraag wat ik leuk vind. Ik wil heel graag een leuk Afrikaans kledingstuk, dus dat moet goed komen. De verkoopster vraagt wat ik leuk vind en ik wijs een paar dingen aan. Ik mag het vervolgens ook passen. Als eerst pas ik een jumpsuit aan, maar daar ben ik niet helemaal weg van. Vervolgens trek ik een rok aan met een olifantenprint en die vind ik erg leuk! Daarna pas ik nog een andere rok aan, deze is wat traditioneler, maar deze vind ik wat minder. Als ik vraag naar de prijs van de rok zet ze hoog in, op bijna 8 euro. Ik probeer het af te dingen naar 4 euro, maar dat vind ze te weinig. Maar eigenlijk wil ik nog niet meteen beslissen, want dit is pas het eerste winkeltje en er zijn er nog zoveel!  


Dus op naar de volgende! Het is een heel praktisch marktje, het loopt namelijk in een vierkant. Je loopt zo van het ene tentje naar de volgende en overal willen ze heel graag dat je naar binnen komt. Ze begroetten je allemaal met “most welcome” en ze zien meteen naar welke spullen je kijkt en pakken het meteen. Ze weten precies hoe ze dit moeten doen, ze laten je geen moment alleen als je hun winkeltje binnenstapt. Op deze markt komen ook alleen maar toeristen. En de verkopers weten dat zij veel geld hebben, dus ze vragen ook veel voor de spullen. Afdingen is dus echt wel nodig! Maar wat het soms nog lastig maakt is dat ze een andere munteenheid hebben, namelijk de Oegandese shilling. 1 euro is ongeveer 4100 shilling, dus het blijft steeds rekenen. Soms pakken we even de rekenmachine erbij om het exacte bedrag te weten. 


En dan ineens begint het super hard te regenen, het komt met bakken uit de hemel! Gelukkig is de markt overdekt dus kunnen we van snel van het ene tentje naar de andere rennen. Als we eenmaal op de helft van de markt zijn, hebben we best wel trek gekregen. En blijkt er nou net een klein restaurantje te zitten! We hoeven allebei niet uitgebreid te lunchen, dus we bestellen een rolex. Een rolex betekent rolled egges, het lijkt op een wrap lijkt en is gevuld met ei en groente. Het is een snelle en ook een vette hap, wat soms erg handig is als je snel iets wilt eten.


Inmiddels is de regen minder geworden, dus kunnen we weer op ons gemakje de rest van de winkeltjes bekijken. Als we genoeg hebben uitgegeven, gaan we weer richting het guesthouse. Daar pakken we nog een paar zonnenstralen mee. Wat was het een heerlijk dagje zo! En vanavond ga ik een gezellig avondje tegemoet met alle mensen hier.


De zon schijnt, dus een goede dag om naar het zwembad te gaan! Gister had ik al met 2 meiden besloten dat we zouden gaan zwemmen als het mooi weer werd. Dus daar gaan we! We nemen de uber, want het ritje duurt ongeveer een halfuur, net iets te lang om op een boda te moeten zitten. Als we er bijna zijn word de weg steeds hobbeliger en steiler en dan slaan we een zijweg in. Die wordt ook steeds steiler totdat we de top bereiken. Er komt een bewaker naar ons toe, die eerst de auto checkt en dan seint dat we mogen doorrijden. Als we uitstappen is het uitzicht  zo ontzettend mooi! We kijken uit op Lake Victoria en in de verte kan ik allerlei bergen zien. 


We komen aan bij een hotel die een buitenzwembad heeft. Eerst lopen we naar binnen om te betalen, wat niet heel goedkoop is. Ik ben inmiddels erg benieuwd geworden naar het zwembad, het is een klein stukje lopen een paadje dat leid ons er naartoe. Dan zie ik een een vrij groot zwembad met allerlei ligbedjes. Het is helaas wel bewolkt geworden dus heel veel zin om in mijn bikini te liggen heb ik niet.. Maar ik heb wel goede hoop dat de zon nog gaat doorkomen.En jahoor driekwartier later komt de zon door! Meteen pak ik mijn zonnebrand, want de zon is erg fel. De andere 2 meiden hebben al moedig een baantje getrokken in het zwembad. Even later waag ik mezelf dan ook in het water en het voelt erg goed. Langzamerhand komen er steeds meer mensen, vooral Oegandezen. 

Inmiddels begint de zon steeds meer te branden en als ik dan kijk is het al telaat, want ik ben aan het verbranden.. 
We hebben nog niet geluncht dus we besluiten de kaart te vragen en eten te bestellen. Dat doet me erg goed en vooral die koude cola! Daarna is het weer goed insmeren geblazen, want ik ben al rood.. Zo liggen we nog even in de zon totdat deze verdwijnt en we alleen nog schaduw hebben. En pas nu zie hoe erg ik ben verbrand, mijn hals, armen, benen en mijn hoofd zijn zo rood als een kreeft! Ondertussen hebben we onze uber besteld en binnen een paar minuten komt hij aanrijden. Perfect getimed! En wat een geweldige kleur heeft deze auto namelijk roze! De uberchauffeur is erg grappig en we praten de hele weg met hem. Het gaat echt over koetjes en kalfjes, maar we hebben zoveel lol! 

De weg word steeds bekender en dan rijden we alweer de straat in waar het guesthouse is. Eenmaal aangekomen bedanken we de chauffeur en lopen ons 'huis' binnen. Want zo voelt het inmiddels, het is echt een super fijne plek! Het is er rustig, mooi en er zijn genoeg plekjes om je even terug te trekken. Maar vooral is het er erg gezellig :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 22 Okt. 2019
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 2831

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2019 - 30 November -0001

Vrijwilligerswerk

Landen bezocht: